چشم انداز
بارگذاری...
کاشی و سرامیک

آموزش رنگ کردن کاشی وسرامیک

Icon
 قبل وبعد از رنگ کردن سرامیک آشپزخانه

مقدمه:

کاشی و سرامیک جلوه ای منحصر به فرد و زیبا دارند اما از طرفی به مرور زمان آلودگی و تغییر شکل می دهند. شما می توانید تصمیم بگیرید که تمام کاشی ها را تعویض کنید، اما این معمولاً گران است و انجام آن توسط خودتان باعث ایجاد برخی مشکلات و مشکلات می شود. اما سریع ترین، بی عارضه ترین و مقرون به صرفه ترین راه حلی که می توانید انتخاب کنید، برش کاشی و سرامیک است. ممکن است تعجب کنید که چگونه کاشی و سرامیک را رنگ آمیزی کنید تا قابل مشاهده نباشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که از چه نوع رنگی استفاده کنید و مراحل رنگ آمیزی کاشی و سرامیک را طی کنید.

رنگ مخصوص کاشی وسرامیک چیست؟

رنگ مخصوص کاشی و سرامیک، نوعی رنگ است که به طور خاص برای رنگ آمیزی سطوح کاشی و سرامیکی طراحی شده است. این نوع رنگ ها با رنگ های معمولی تفاوت دارند و از نظر چسبندگی، مقاومت در برابر سایش، رطوبت و مواد شیمیایی، انعطاف پذیری و دوام، برای استفاده بر روی سطوح کاشی و سرامیک بهینه شده اند.

قرار دادن نوار بین کاشی ها

از چه رنگی برای رنگ کردن کاشی و سرامیک استفاده کنیم؟

رنگ اپوکسی:این نوع رنگ از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده است و پس از مخلوط شدن، به سرعت سفت می شود. رنگ اپوکسی بسیار بادوام و مقاوم در برابر سایش، رطوبت و مواد شیمیایی است و برای رنگ آمیزی سطوح کاشی و سرامیک در مکان های پر رفت و آمد مانند کف آشپزخانه و حمام مناسب است.
رنگ اپوکسی یک جزئی: استفاده از این نوع رنگ اپوکسی آسان است زیرا نیازی به رنگ آمیزی چند لایه روی هم نیست. رنگ اپوکسی به خوبی به سطوح می‌چسبد و ماندگاری بالایی دارد. در ضمن منحصر به فرد بودن این رنگ به این معناست که برای خشک شدن نیازی به ترکیب با چیز دیگری ندارد و در مجاورت هوا خشک می شود. رنگ اپوکسی یک بعدی نیز مشابه رنگ است.
رنگ اپوکسی دو جزئی: این نوع رنگ از دو جزء تشکیل شده است که یکی رنگ و دیگری هاردنر است که به خشک شدن آن کمک می کند. معمولا تهیه رنگ اپوکسی دو قسمتی راحت تر از رنگ یک قسمتی است، زیرا این رنگ بیشتر به این شکل در بازار استفاده می شود.

مزایا و معایب رنگ کردن کاشی و سرامیک:

مزایا : عمر کاشی و سرامیک را افزایش دهید نیازی به تعویض کاشی  های قبلی نیست قابلیت تعمیر ایرادات کوچک در سطوح کاشی ارزان تر از جایگزینی کاشی یا سرامیک
معایب: با گذشت زمان، رنگ می تواند از سطح جدا شود. علاوه بر کاشی کاری، دوغاب را نیز می پوشاند.
این نیاز به آماده سازی گسترده و پیچیده دارد.
رنگ کردن کف آشپزخانه

مراحل رنگ آمیزی کاشی و سرامیک:

 

1. تمیز کردن کاشی قبل از رنگ آمیزی:

ممکن است نحوه رنگ آمیزی کاشی ها را بلد باشید، اما قبل از رنگ آمیزی باید کارهای آماده سازی را انجام دهید. پس با تمیز کردن تمام کاشی ها شروع کنید. بیشتر کاشی‌ها در مکان‌های پرکاربرد مانند آشپزخانه و حمام یافت می‌شوند، جایی که کثیفی می‌تواند ایجاد شود. کاشی ها را با یک پارچه تمیز و یک اسفنج سفت بشویید. آنها را با آب تمیز بشویید و بگذارید کاشی ها خشک شوند. در صورت لزوم، از یک پاک کننده ساینده استفاده کنید و آن را به پشت کاشی های آشپزخانه بمالید تا مطمئن شوید که آنها کاملا تمیز شده اند.  

2. تعمیرات و بندکشی کاشی دیوار:

کاشی یک ماده بادوام است و برای سالهای طولانی دوام می آورد. با این حال، ممکن است علائم ساییدگی وشکاف داشته باشد. قبل از رنگ آمیزی تمام کاشی ها، آنها را به دقت بررسی کنید. از یک چاقوی بتونه برای جدا کردن و پر کردن ترک ها و درزهای کاشی و سرامیک استفاده کنید. مواد اضافی را بردارید و صاف کنید. سپس صبر کنید تا آب حاصل از تزریق و ترمیم قبل از انجام مرحله بعدی خشک شود. برای تعمیر و نصب تمام کاشی ها وقت بگذارید. لک های کوچک را می توان با مقدار کمی دوغاب یا ماله ترمیم کرد. دستکش بپوشید و از انگشت هایتان برای مالیدن ماله استفاده کنید. از یک پارچه برای پاک کردن مواد استفاده کنید. حتما قبل از رنگ آمیزی تمام کاشی ها را بررسی کنید و اگر دوغاب خوب نیست سطح آن ناهموار است، حتما سطح آن را بردارید وهموار کنید یا آن را به طور کامل تعویض کنید.  

3. سمباده زدن سطح:

قبل از رنگ آمیزی سطح کاشی را سمباده بزنیدمشکلات بسیاری از کاشی ها با لعاب یا جلا دادن (لایه پوشش) حل می شود. هنگام رنگ آمیزی باید لعاب را جدا کرد تا رنگ به سرامیک بچسبد. می توانید تمام کاشی ها را قبل از رنگ آمیزی سمباده بزنید یا از سمباده 100 گریت (سنباده دستی) استفاده کنید. به آرامی سطح را با کاغذ سنباده بمالید و مراقب باشید که سطح کاشی آسیب نبیند. پس از سنباده زدن، ماسه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.  

4. پرایمر بزنید:

بعد از سمباده زدن، قسمتی از کاشی را که می خواهید سنباده بزنید، آماده کنید. کف وروی سطح و هر چیزی که نمی خواهید روی آن رنگ بریزد را با پارچه بپوشانید. چه هدف شما بازسازی تمام کاشی ها و موزاییک های راهرو یا دیوارها باشد و چه رنگ آمیزی تمام کاشی های پشت کابینت، یکی از مهمترین نکات در یادگیری رنگ آمیزی کاشی استفاده از پرایمر است. پرایمرها رنگ ها یا الگوهای ناخواسته را پنهان می کنند. هنگام رنگ آمیزی کاشی ها، استفاده ازپرایمر کمک می کند رنگ جدید به خوبی به تمام کاشی ها بچسبد. این همچنین می تواند به جلوگیری از ترک خوردن و خرد شدن سرامیک در آینده کمک کند. هنگام کار با کاشی های تمیز و خشک، روی تمام کاشی ها پرایمر بزنید. در صورت لزوم دو لایه بمالید و اجازه دهید پرایمر بین لایه ها خشک شود قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید. اگر آنها را با دست رنگ می کنید، از یک غلتک یا قلم مو کوچک برای رنگ آمیزی جزئیات کاشی استفاده کنید. هنگام تزریق و رنگ آمیزی تمام کاشی ها، مطمئن شوید که محیط شما به خوبی تهویه می شود. از ماسک، دستکش و عینک محافظ نیز در صورت امکان استفاده کنید.  

5. رنگ آمیزی کاشی ها با رنگ اپوکسی:

نقاشی کاشی کاری نیاز به استفاده از رنگ‌های اپوکسی خاص یا رنگ کاشی دارد. اپوکسی برای چسبیدن رنگ به کاشی مفید است و بسیار بادوام و قابل شستشو می‌باشد.

رنگ کردن روی سطح کاشی ها به رنگ سفید

6. اضافه کردن یک طرح یا رنگ جدید روی کاشی:

برای تازه کردن کاشی های دیوار یا کف خود، می توانید چیز جدیدی اضافه کنید. بهتر است از شابلون های نقاشی برای رنگ آمیزی کاشی های حمام یا آشپزخانه استفاده کنید. مدلی متناسب با اندازه کاشی خود پیدا کنید. قبل از اضافه کردن یک الگو به کاشی خود، آن را روی یک تکه مقوا آزمایش کنید.
با یک کف تمیز شروع کنید. بتونه  کاری به شابلون رنگی کمک می کند تا به خوبی به تمام کاشی ها بچسبد. شی جدید را با توجه به فضای کاشی کاری شده ای که می خواهید ترسیم کنید، تنظیم کنید. لبه ها را با نوار چسب بپوشانید. شابلون را از یک طرف شروع کنید. هر بار روی یک کاشی کار کنید و شابلون را روی آن بمالید. برای چسباندن شابلون از نوار چسب استفاده کنید.  کلید طراحی خوب استفاده از رنگ مناسب است.
هر بار از مقدار کمی رنگ روی شابلون و کاشی استفاده کنید و در صورت لزوم مقدار بیشتری رنگ اضافه کنید. وقتی الگوی کاشی رنگ آمیزی به پایان رسید، زمان زیادی به آن بدهید تا خشک شود. بسته به نحوه کار، ممکن است لازم باشد قبل از اضافه کردن یک شابلون جدید، اجازه دهید طرح قبلی خشک شود.

نکاتی که هنگام رنگ کردن کاشی وسرامیک باید رعایت شود:

از تهویه مناسب در فضایی که رنگ می کنید اطمینان حاصل کنید.
از دستکش، ماسک و عینک محافظ برای محافظت از خود در برابر بخارات رنگ و ذرات معلق در هوا استفاده کنید.
دستورالعمل های سازنده رنگ را به دقت دنبال کنید.
در صورت نیاز به کمک، از یک متخصص رنگ آمیزی یا کاشیکار ماهر کمک بگیرید.
از رنگ کردن کاشی ها در روزهای بارانی یا مرطوب خودداری کنید.
می توانید از طرح ها و نقوش خلاقانه برای نقاشی کاشی ها استفاده کنید و به دکوراسیون منزل خود جلوه ای منحصر به فرد بدهید.
قبل از رنگ آمیزی، حتماً از رنگ مخصوص کاشی و سرامیک استفاده کنید.
از مخلوط کردن رنگ های مختلف خودداری کنید، زیرا ممکن است نتیجه مطلوبی به دست ندهید.
اگر از غلطک برای رنگ آمیزی استفاده می کنید، از غلطکی با موهای کوتاه استفاده کنید تا از ریختن رنگ جلوگیری شود.
رنگ را در حرکات منظم و یکنواخت اعمال کنید.
لبه ها و گوشه ها را با دقت رنگ آمیزی کنید.
صبر کنید تا هر لایه رنگ قبل از اعمال لایه بعدی کاملاً خشک شود.
از رنگ کردن بیش از حد کاشی ها خودداری کنید، زیرا ممکن است رنگ ضخیم و ناهموار شود.
پس از اتمام رنگ آمیزی، نوار چسب را به آرامی از روی سطوح اطراف بردارید.
از ظروف و ابزارهای رنگ آمیزی به درستی نگهداری و تمیز کنید.

رنگ کردن کاشی هابه رنگ مشکی

ابزارهاو متریال های موردنیاز برای رنگ کردن کاشی وسرامیک:

غلتک و روکش رنگ
سینی رنگ و آستر
قلم موی رنگ آمیزی
پارچه چسبناک
سمباده اوربیتال
سمباده
کاردک
سطل تمیز
اسفنج پد شستشو
دستکش لاتکس یا جایگزین لاتکس
محافظت از چشم، شنوایی و تنفس
مواد و متریال لازم:
رنگ کاشی
پرایمر باندینگ
پوشش شفاف پلی اورتان
پاک کننده TSP یا جایگزین TSP
درزبندی قابل رنگ آمیزی
خمیر بسته بندی ضد آب
دوغاب کاشی
نوار نقاش
ورق پلاستیک

رنگ کاشی آشپزخانه:

تغییر در دکوراسیون و سبک آشپزخانه نیاز به چیدمان مناسب در رنگ کف و دیوارهای آن دارد. یکی از راه هایی که کار شما را برای انجام این ترتیب آسان تر می کند؛ برای تغییر رنگ کاشی آشپزخانه از تکنیک رنگ آمیزی سرامیکی استفاده کنید. که به راحتی و کم هزینه فضای آشپزخانه شما را به فضایی راحت و منظم تبدیل می کند. درست است که برای رنگ کاشی آشپزخانه باید به سازگاری آن با بقیه قسمت های خانه توجه کنیم، اما برای دانستن بهترین رنگ برای رنگ کاشی آشپزخانه می گوییم استفاده از رنگ سفید، خاکستری و نور به خوبی مناسب است.

قبل و بعد از رنگ کردن کاشی وکابینت های آشپزخانه

بهترین رنگ کاشی حمام:

حمام و توالت اغلب خیس هستند. بنابراین بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی استفاده از رنگ روغن برای کاشی، سرامیک و موزاییک است. البته برای رنگ آمیزی کاشی های خود باید به رنگ مناسب سرویس بهداشتی نیز توجه کنید. بیشتر اوقات از رنگ های روشن مانند سفید، آبی، صورتی و سبز در طرح رنگ استفاده می شود. به عنوان مثال، برای تزئین سقف و دیوارهای حمام، از هارمونی خاکستری روشن و تیره برای رنگ آمیزی کاشی های سرامیکی و کف استفاده کنید.

طرح های هنری روی کاشی:

می توانید از ردیف ها یا ستون هایی از طرح های هنری زیبا به عنوان شابلون برای وسایل، حمام یا آشپزخانه خود استفاده کنید. شابلون های مختلفی در بازار موجود است و شما می توانید با پول بسیار کمی یکی را تهیه کنید. اگر رنگ کاشی های شما با زرد همخوانی ندارد، می توانید بلافاصله با استفاده از شابلون شروع به رنگ آمیزی کنید و بدون استفاده از پوشش، روی کاشی ها هنری خلق کنید. اگر از شابلون استفاده می کنید، باید پس از اعمال رنگ پایه این کار را انجام دهید. سپس یک پوشش پلی اورتان را روی پروژه اعمال کنید.

نقاشی کردن طرح گل روی کاشی

سوالات متداول برای رنگ کردن کاشی و سرامیک

1. چه نوع رنگی برای رنگ کردن کاشی و سرامیک مناسب است؟

بهترین نوع رنگ برای رنگ کردن کاشی و سرامیک، رنگ اپوکسی است. این نوع رنگ به دلیل چسبندگی بالا، مقاومت در برابر سایش و رطوبت و همچنین تنوع رنگ بالا، برای این کار ایده آل است. رنگ‌های لاتکس یا آکریلیک پایه آب برای رنگ کردن کاشی و سرامیک مناسب نیستند، زیرا به سرعت از سطح جدا می‌شوند.

2. قبل از رنگ کردن کاشی و سرامیک چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از رنگ کردن، باید سطح کاشی و سرامیک را کاملاً تمیز و خشک کنید. هرگونه چربی، روغن یا گرد و غبار را با یک شوینده ملایم پاک کنید. همچنین باید هرگونه ترک یا سوراخ موجود در سطح را با بتونه مخصوص کاشی و سرامیک پر کنید.

3. چگونه رنگ اپوکسی را برای رنگ کردن کاشی و سرامیک آماده کنیم؟

رنگ اپوکسی معمولاً از دو جزء تشکیل شده است: رنگ و سخت کننده. طبق دستورالعمل سازنده، دو جزء را به طور کامل با هم مخلوط کنید. توجه داشته باشید که پس از مخلوط کردن، رنگ اپوکسی به سرعت سفت می شود، بنابراین باید در اسرع وقت از آن استفاده کنید.

4. چگونه رنگ اپوکسی را روی کاشی و سرامیک اعمال کنیم؟

می توانید رنگ اپوکسی را با قلم مو، غلطک یا ابزارهای دیگر اعمال کنید. برای بهترین نتیجه، از یک قلم مو یا غلطک با موهای کوتاه و متراکم استفاده کنید. رنگ را به صورت لایه های نازک و یکنواخت اعمال کنید و بگذارید هر لایه قبل از اعمال لایه بعدی کاملاً خشک شود.

5. چند لایه رنگ اپوکسی باید اعمال کنیم؟

معمولاً دو تا سه لایه رنگ اپوکسی برای پوشش کامل کاشی و سرامیک کافی است.

6. چگونه از رنگ اپوکسی روی کاشی و سرامیک محافظت کنیم؟

پس از خشک شدن کامل رنگ اپوکسی، می توانید از یک لایه سیلر یا تاپ کت برای محافظت بیشتر از رنگ در برابر خراش، لکه و محو شدن استفاده کنید.

رنگ کردن کاشی با غلتک

نتیجه گیری:

امیدواریم نکات ارائه شده در این مقاله از طراح توانسته باشد شما را با مراحل نقاشی کاشی های حمام و آشپزخانه و...بیشتر آشنا کند. با رنگ کردن کاشی های قدیمی  آن ها راتبدیل به کاشی های جدید و زیبا کنید و محیط خود را بازسازی کنید.

قبل وبعدازرنگ کردن کاشی حمام
طرح کشیدن روی کاشی
تمیز کردن کاشی
لیست فروشگاه های کاشی و سرامیک